Menikö jotain vikaan?

Me Timberwisellä haluamme aina valmistaa ensiluokkaisia ja laadukkaita tuotteita. Tuotteemme syntyvät yhdistelmästä maailman parhaita raaka-aineita, suomalaista puunsepäntaitoa, sekä pitkälle automatisoituja valmistusmenetelmiä. Tuotannossamme on useampia eri laaduntarkastusvaiheita, jolla varmistamme lopputuotteemme laadun. Mutta mekin olemme kuitenkin vain ihmisiä ja käytämme erittäin teknisiä laitteita ja koneita, jolloin kaikista tarkastuksista ja prosesseista huolimatta pieni inhimillisen virheen tai laitevian mahdollisuus on näin ollen olemassa.

Kaikkien etu, niin meidän valmistajana kuin teidän loppuasiakkaana, on päästä nopeasti kiinni mahdolliseen vikaan tai virheeseen. Kyse ei aina välttämättä ole varsinaisesta virheestä tai viasta, vaan esim. puulle luontaisesta ominaisuudesta tai mielipide-erosta jonkin ominaisuuden suhteen, mutta sekin asia on hyvä käydä yhdessä läpi. Jos kyse on teknisestä virheestä tai viasta, on meidän kaikkien etu, velvollisuus sekä oikeus korjata asia.

Alle olemme keränneet teille ohjeita, joilla voimme yhdessä vähentää mielipahaa sekä nopeuttaa mahdollisen virheen hoitamista niin, että se palvelee meitä kaikkia osallisia.

Timberwise noudattaa tuotteissaan RYL 2013 (Rakennustöiden yleiset laatuvaatimukset) laatuvaatimuksia. Puulattioiden kohdalla RYL:n mukaan tulee mahdollinen virhe olla havaittavissa n. 1,5 m etäisyydeltä tarkasteltaessa. Myös kuvat mahdollisesta visuaalisesta virheestä tai viasta tulee ottaa tuolta 1,5 m etäisyydeltä. Timberwisellä on aina valmistajana oikeus korjata mahdollinen virheellinen tuote uudella toimituksella, eikä se ole velvoitettu kustantamaan viivästyksestä aiheutuneita kuluja.

Muista nämä parkettia vastaanottaessasi

1. Tarkasta tuotteet niiden saapuessa / Vaadi vastaanottajaa tarkastamaan tavara ennen lattiaan asennusta!

a. Mikäli asentajasi/timpurisi/rakennusmestarisi tms. vastaanottaa tuotteet, muistuta häntä siitä, että hänellä on tuotteiden tarkastusvelvollisuus ja –vastuu.

2. Jos epäilet/asentajasi epäilee, että tuotteessasi on jotain vikaa, älä asenna sitä!

a. Vaikka aikataulu olisi kuinka tiukka, niin asennettua tuotetta emme enää voi, emmekä ole velvollisia, korjaamaan.

b. Mikäli aikataulu ja tilanne jostain syystä kuitenkin vaativat asentamisen jatkamista, voi virheellisiä lautoja käyttää virhekohdan katkomalla esim. aloitus- tai lopetuslautoina, tai sellaiseen kohtaan josta virhe ei näy. Käytä kuitenkin aina harkintaa, sillä tämän jälkeen niitä ei voida enää korvata, ja ne on katsottu hyväksytyiksi.

Mitä teen, jos parketista löytyy jotain vikaa?

1. Ilmoita mahdollisesta virheestä välittömästi sekä myyjälle, jolta olet parketin ostanut, että meille valmistajalle!

Koska Timberwisellä ei ole asiakassuhdetta loppuasiakkaaseen vaan jälleenmyyjään, emme valitettavasti voi edetä asiassa ilman myyjää, jolta tuote on ostettu.

a. Mahdollisesta virheestä tulee aina informoida kirjallisesti myyjää jolta tuote on ostettu. Asiaa nopeuttaaksesi täytä sivun lopussa olevan lomake huolellisesti, jolloin tieto lähtee sekä myyjälle että meille Timberwiselle.

Mikäli lomake ei jostain syystä toimi, laita viesti osoitteeseen reklamaatiot@timberwise.fi

  • spostiin kirjattava seuraavat asiat: Tuotetieto – mikä puulaji, lajitelma, pintakäsittely ja pontti, tieto siitä milloin tuote on ostettu, mistä se on ostettu, sekä tilausvahvistuksen tai lähetteen numero, kuvaus mahdollisesta virheestä kuvien kera, kuva pakettitarrasta (jos saatavilla) auttaa meitä nopeammin pääsemään kiinni valmistuspäivään ja –erään, kerro lattian asennus-aikataulustasi (esim. muuttopäivä, kohteen luovutus, tms.), jotta voimme ottaa sen huomioon asianhoidossa

b. Lainsäädännöllisistä syistä johtuen, ilmoitus on aina tehtävä kirjallisesti lomakkeella tai sähköpostilla. Teethän ilmoituksesi niin, että näemme myös myyjän olevan osallisena (molemmat osapuolet vastaanottajina tai toinen kopiossa).

c. Mitä nopeammin teet ilmoituksen, sitä nopeammin voimme reagoida ja päästä kiinni mahdolliseen virheeseen tai vikaan

d. Mikäli et ole varma onko kyseessä virhe tai vika, vai puulle luontainen ominaisuus, voit olla yhteydessä tekniseen tukeemme 0276364220 tai info@timberwise.fi

2. Odota yhteydenottoa jälleenmyyjältä tai valmistajalta.

a. Me Timberwisellä pyrimme hoitamaan asiat mahdollisimman nopeasti, mutta koska olemme PK-yritys, voivat esim. työmatkat, loma- tai flunssakaudet vaikuttaa aikatauluun. Mikäli emme ole vastanneet sinulle muutaman päivän sisällä, soita asiasta tekniseen tukeemme 0276364220 ja kysy tilanteesta.

Mitä tarkoittaa luonnonmateriaali?

Muistathan että puu on luonnonmateriaali, ja puulle ominaiset piirteet eivät oikeuta reklamaatioon. Näitä piirteitä ovat esimerkiksi:

1. Lajitelmalle ominainen oksaisuus – lisätietoa lajitelmista löydät täältä. Tarkastathan että olet saanut riittävästi tietoa lajitelman oksaisuudesta ostovaiheessa.

2. Luonnollinen syykuvio- ja värivaihtelu – Puu on luonnonmateriaali, jossa on aina sille ominaista sävyvaihtelua. Iso lattiapinta ei koskaan voi saman näköinen kuin pieni mallipala tai muutaman laudan mallilaatta. Huomaathan että joissain lajitelmissa ero lautojen välillä voi olla suurikin. Myös valikoiduissa Select lajitelmissa sallitaan puun syykuvion aiheuttama mahdollinen sävyvaihtelu.

3. Kitatut oksakohdat – Kaikissa puulajeissa ja lajitelmissamme on eri kokoisia kitattuja oksakohtia. Selectissä pienimpiä, Vintagessa isoimpia. Pyrimme tekemään ne aina mahdollisimman luonnollisen näköiseksi, mutta pinnan sävykäsittely voi muuttaa myös kitin sävyä. Tämä ei ole virhe, vaan tuotteelle sallittu ominaisuus.

4. Pyöreät tai soikeat oksapaikat – Havupuille on sallittua käyttää pyöreitä oksapaikkoja sekä soikeita ns. venepaikkoja. Ne tuovat lattiaan karaktääriä eivätkä ole virheitä.

Esimerkkejä ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Katso alla olevat esimerkit ja usein kysytyt kysymykset, sekä tarkasta ne pohtiessasi sitä, onko tuotteessasi mahdollisesti teknistä vikaa:

Lattia ääntelee/narisee

  •  Onko aluslattian pohja tasainen ja tarkastettu ennen asennusta? Varsinkin lukkoponttituotteilla pienikin epätasaisuus aluslattiassa voi vaikuttaa, ja lattia alkaa äännellä, kun pontteihin tulee rasitusta kohdassa, jossa ei ole kiinteää pohjaa lattiaa vasten.
    o Ratkaisu: lattian purkaminen, aluslattian tasoittaminen ja lattian uudelleen asentaminen uivana tai ponteista liimaamalla.
  •  Onko lattia mahdollisesti ”lukittu” jostain kiinteällä tai raskaalla elementillä? Kulkeeko liikuntasaumassa johtoja estäen puulattian elämisen?
  • Puulattia tarvitsee riittävät elämissaumat voidakseen elää kosteus- ja lämpötilavaihteluiden mukaan. Mikäli lattia on jostain kohtaa ”lukittu” esim. painavalla saarekkeella tai väliseinällä, portaiden kaidepuut on asennettu lattian päälle, tai lattia on asennettu liian isolle alalle yhtenäiseksi laataksi ilman riittävää lisäelämisvaraa, voi lattia äännellä tai pahimmassa tapauksessa nousta jostain kohdasta ylös.
    o Ratkaisu: elämisvarojen lisääminen lukitsevan elementin ympärille.

Öljyvahattu pinta tuntuu karkealta, onko siinä riittävästi pintakäsittelyä?

  • Öljyvahatun pinnan tuntu eri puulajeilla ja sävyillä vaihtelee, ja joskus se voi tuntua karhealta. Tuotteissa on tehdaskäsittelynä UV-kovetettu öljyvahakäsittely, tuotteesta riippuen n. 3-5 kerrosta. Normaalisti lattian pinta alkaa silottua sitä mukaan kuin sitä pesee (mikäli mahdollista kasvipohjaisella öljysaippualla), jolloin pinta saa lisäsuojaa ja tuntuma siliää.
  • Helpoin konsti tarkastaa onko pinnassa riittävä suoja, on laittaa muutama tippa vettä johonkin ei kovin näkyvään kohtaan ja katsoa imeytyykö vesi, vai jääkö pisara lattian pintaan. Mikäli pisara imeytyy puuhun, ei pinnassa ole riittävää suojaa. Tämä konsti pätee myös vanhoihin lattioihin, silloin kun mietitään, onko tarvetta pinnan huoltokäsittelyllä.

Lisää usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin löydät täältä.

Kiitos että tutustuit reklamaatiokäytäntöömme. Me kaikki haluamme että olet tyytyväinen pitkäaikaiseen kumppaniisi, Timberwise lattiaan, ja toivomme että ylläolevilla asioilla pääsemme yhdessä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.

Lattianomistajan oppaasta löydät myös ohjeita ja vastauksia.

Reklamaatiolomake

Puulaji, sävy ja/tai pintakäsittely, mitat
Myyjän antama tilausnumero
Uiva asennus vai alustaan liimattu
Yrityksen/henkilön nimi, jos ei tiedossa, merkitse -
Puh.nro ja/tai sähköposti. Jos ei tiedossa, merkitse -
Jos ostetussa asunnossa tai kohteessa, merkitse milloin ostettu.
Liikkeen nimi, myyjän nimi, kaupunki, puhelinnumero
Klikkaa tai vedä lisättävät tiedostot tähän kenttään. Voit lähettää enintään 5 tiedostoa