Hyvä lattia näyttää hyvältä eikä haise miltään

 

Kemikaaliuteliaisuus on nousussa, joka on äärimmäisen hyvä, sillä silloin välität omasta ja muiden terveydestä.

Moni remontoi ja sisustaa kotiaan hintalähtöisesti eli paljon pitäisi saada ja mahdollisimman vähän maksaa. Tätä tapaa noudattamalla joutuu usein jostain tinkimään ja se voi osua tuotteen laatuun. Sisustusmateriaaleissa ja tuotteissa olisi hyvä kiinnittää huomiota kemikaaleihin. Vaikeaksi sen tekee se, että monikaan valmistaja ei kerro tuotteistaan kuin perustietoja tyyliin brändi, värikoodi ja materiaali.

Moni tunnistaa uuden tuotteen sen ominaistuoksusta. Jos tuote tuoksuu pitkään se voi olla merkki voimakkaista haihtuvista orgaanisista yhdisteistä.

Matalapäästöisiä tuotteita ei liiaksi sisustusmateriaaleissa ole korostettu, mutta niiden merkitys sisäilmalle on hyvinkin selkeä. Hajuton sisustus on elämänlaatua parantava. Jos asuntoon asentaa esimerkiksi uuden parkettilattian, olisi toivottavaa, että sen pinnalla ja sisätiloissa voisi levollisesti nukkua ja hengittää mahdollisimman nopeasti asentamisen jälkeen. Toisin sanoen hyvä ja laadukas lattia sekä näyttää hyvältä, että ei haise miltään. Se miten tuotteesta saadaan mahdollisimman vähäpäästöinen ja hajuton vaatii valmistajalta raaka-aineiden tarkkoja valintoja. Formaldehydiä ei käytetä, ei liimoja, eikä lakkoja jne.

Lukkoponttilattiat ovat tulleet jäädäkseen, ne ovat helppoja ja nopeita asentaa. Niihin ei tarvitse laittaa lainkaan liimaa väliin, joka myös osaltaan vaikuttaa siihen, että lattia ei haise liimalle asentamisen jälkeen. Uudessa lattiassa voi siis haista erinäisiä kemikaaleja ja päästöt voivat olla monia viikkoja tai kuukausia. Kiinnittämällä huomiota sisustusmateriaalien päästöihin, saa samalla usein parempaa laatua ja vaikuttaa oman elinympäristönsä sisäilmanlaatuun.

Ympäristöherkkyys on esille tullut oireyhtymä, johon kuuluu myös tuoksuherkkyys. Joka kolmas suomalainen reagoi erilaisille tuoksuille ja hajuille, osa niistä voi olla lähtöisin erilaisista tuotteista ja niiden päästöistä ja hajuista. Kiinnittämällä huomiota laatuun, vaikuttaa siis koko omaan hyvinvointiin. Mikäli yritys ei korosta tuotteissaan päästöjä ja kemikaalitietoutta, voit valita toisin. Testattuja matalapäästöisyyden osoituksia tuotteissa ovat mm. Rakennustietosäätiö RTS:n M1-merkki sekä Allergia-, Iho- ja Astmaliiton Allergiatunnus – logo.

Valintoja kannattaa tehdä harkiten,

Niki

Niki Alanko
Johtaja, viestintäpalvelut
Allergia-, iho- ja astmaliitto Ry

niki.alanko@allergia.fi


Twitter: @ala_niki

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share
Tagged in